090-713550 info@zoft80.com

skicka e-post till dina kontakterFör några år sen var det ett stort företag som satsade stora pengar på marknadsföring, men deras VD valde att själv gör alla e-postmarknadsföring från företagets domän. Det tog inte lång tid så hade företagets domän blivit svartlistad till den grad att han inte ens kunde skicka e-post till sin familj, alla meddelanden stoppades som spam.

Om din e-postadress, eller än värre, företagets domän blir svartlistad kan det ta väldigt lång tid att få bort svartlistningen. Även om det inte går så långt som till att bli svartlistad kommer många spamfilter att äta upp dina meddelanden till lunch om du inte följer några enkla råd.

Här är min korta lista på förslag för att undvika svartlistning:

  1. Tvätta din sändlista. Förvissa dig om att du inte skickar e-post till adresser som har studsat (kunde inte levereras) tidigare eller är felaktiga. Undvik att skicka flera meddelande till samma adress eller till generiska adresser som börjar med “info” eller “webmaster”.
  2. Se till att följa de regler som finns för e-post t.ex. de som heter Can-Spam law. I grund och botten måste du se till att du har rutiner på plats för att användarna enkelt ska kunna välja bort framtida utskick och inkludera en giltig adress i ditt meddelande.
  3. Använd en e-postleverantör som använder en giltig form av e-post-autentisering. Det innebär i grunden att ditt utskick kommer från en auktoriserad källa. Dessa företag spenderar mycket tid och pengar på att se till så att deras e-postmeddelanden går igenom hos de som använder någon av de tre stora företagen för sin e-post (Yahoo, AOL och Google).
  4. Begränsa dina utskick; att skicka ut ett månatligt nyhetsbrev är mycket mer tilltalande än att skicka ut ett dagligt specialpriserbjudande. Målinrikta dina utskick så att du inte skickar ditt meddelande till personer som inte har något intresse för dina produkter.
  5. Se till att du vet skillnaden mellan vanlig text och HTML-e-post. Om du vill inkludera grafik i dina e-postutskick behöver du en HTML-redigerare annars riskerar du att ditt meddelande visas som en salig röra av konstiga tecken.
  6. Undvik vanliga spamutlösare som utropstecken, röda bokstäver och ord som “försäljning”.

Använd Act! eMarketing så blir det enklare att följa dessa förslag. Som användare av Act! kan du göra utskick direkt från Act! utan extra kostnad.

%d bloggare gillar detta: