Warning: set_time_limit(): Cannot set max execution time limit due to system policy in /customers/d/3/7/actsverige.se/httpd.www/wp-content/plugins/swift-performance-lite/performance.php on line 2088 15 skäl för uppföljning av kundkontakter | Act! Sverige 090-713550
090-713550 info@zoft80.com
  • Bästa tidpunkten att ringa dina prospekt är 16-17
    Många säljare gör misstaget att ringa under lunchtid. De flesta är inte mottagliga för säljsamtal när de har rast. Därför ska man ringa sent på dagen.
  • 92% av alla kundkontakter sker via telefon
    Vi har alla hört ”obokade samtal fungerar inte”. Men det betyder inte att telefonsamtal saknar betydelse. Den här statistiken visar värdet av telefonsamtal. En av de bästa säljare vi känner ringde aldrig ett obokat samtal, han använde 2-3 timmar per dag till att ringa uppföljande samtal. Han ringde gamla bekanta för att hålla kontakt och höra hur deras företag utvecklades vilket öppnade för nya affärer där han kunde komma in. Nästa gång du ser att en gammal vän byter jobbtitel på LinkedIn eller hör om en gammal kund på nyheterna, lyft luren och ring det där uppföljningssamtalet.
  • Det tar i snitt 8 kontaktförsök för att nå ett prospekt
    Prospektering är svårt och de flesta avskyr det. Men om du ger upp efter för få försök går du miste om en potentiell affär. Var ihärdig och målinriktad.
  • 80% av alla affärer kräver 5 uppföljningar efter ett möte. 44% av säljarna ger upp efter första försöket.
    Bara därför att du har fått kontakt betyder inte att du har affären i hamn. Var uthållig och gör allt du kan för att hålla kontakt med dina prospekt även efter det första mötet.
  • 30-50% av alla affärer går till den leverantör som först hörde av sig
  • Torsdag är den bästa dagen att prospektera, onsdag är näst bäst
    Låt inte den vetskapen avhålla dig från att prospektera även på måndag, tisdag, fredag och även helgen. Alla dagar kan användas för prospektering.
  • Miljarder spenderas årligen på säljkåren
    Det är ytterligare en statistik som visar hur betydelsefull säljkåren är för företagen.
  • 78% av säljarna som använder sociala medier överträffar sina kollegor
    Om det görs på rätt sätt kan försäljning via sociala medier fungera. Lär dig mer om hur du kan aktivera och motivera era säljare till att använda sociala medier i säljprocessen.
  • E-post är nästan 40% bättre på att få nya kunder än med Facebook och Twitter
    Även om den här statistiken är e-postmarknadsföring mot sociala medier, är det en bra påminnelse om styrkan i e-postmarknadsföring. Det är värt att förbättra er förmåga att skapa effektfulla email med effektiva rubriker och en uppmaning till handling.
  • Säljare som aktivt söker och utnyttjar referenser tjänar 4 till 5 gånger mer än de som inte gör det
    Försäljning som bygger på referenser är en klar väg till framgång. En kund som kommer via referenser har redan förtroende för säljaren, produkterna och företaget vilket gör den typen av affärsmöjligheter till heta prospekt.
  • 91% av kunderna är beredda att lämna referenser, men bara 11% av säljarna frågar efter referenser
    Om du gör detta misstag, slarvar du bort dyrbara affärsmöjligheter. Allt du behöver göra är att fråga! Vad är det värsta som kan hända? Fråga rakt ut efter referenser istället för att hymla om det.
  • Endast 13% av kunderna tror att säljaren förstår deras behov
    Allt för många säljare har inte insett det. Det handlar inte om dig. Allt börjar och slutar med köparen. En bra säljare är likt en doktor som analyserar en patients krämpor. Om du inte kan upptäcka din kunds problem och behov har du ingen möjlighet att erbjuda dem en lösning.
  • 55% av de som lever på att sälja har inte de rätta förmågorna att bli framgångsrika
    Det här handlar inte så mycket om bristande förmåga att sälja, mer om att de flesta säljorganisationers oförmåga att förse sina säljare med de kraftfulla säljverktyg och den utbildning de behöver för att bli framgångsrika. Har ni en definierad säljprocess? Hur förmedlar ni den bästa praxis? Backar ledningen upp sina säljare? Det är bara några av de många saker som måste adresseras för att förbättra denna bedrövliga statistik.
  • Regelbunden utbildning leder till 50% högre säljnetto per anställd
    Resultatet av säljträning är svår att mäta, många säljledare tvivlar på dess effekt. Sanningen är att en investering i personalen har en positiv inverkan på hela organisationen. Även om denna inverkan inte syns så klart på försäljningsresultatet direkt efter en utbildning.
  • Att behålla en kund är 6 till 7 gånger billigare än att skaffa en ny
    Håll kontakt med era befintliga kunder. Det faktum att de är engagerade i ert företag ger er en fördel som ni inte får dra fördel av. Allt handlar om kundvård, tilläggsförsäljning och nyförsäljning till befintliga kunder.
%d bloggare gillar detta: